loading...
کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی
admin بازدید : 59 سه شنبه 20 خرداد 1393 نظرات (0)

 


 

 

 

 

دفترچه

راه اندازي كسب وكار

 

 

مهندس عباس پاكدليان

مدرس كارآفريني و

مشاور راه اندازي كسب وكار


 

به نام خدا

راهنماي تهيه طرح کسب و کار(Business Plan)

عنوان کسب و کار: باشگاه ورزشی

مشخصات تهيه کنندة طرح نام و نام­خانوادگی: ملیحه طاهری

سطح و رشتة تحصيلي: تربيت بدنی کد ملي: --------------------------              شغل فعلي: ---------------- تاريخ و محل تولد: -------------             تجربه و تخصص: ............................. شماره شناسنامه: ------------ آدرس پستي: -----------------------------------------------------------------------------------------  تلفن تماس: ------------------------

خلاصه مديريتي:

در خلاصه مديريتي مواردي از قبيل توصيف زمينه كسب و كار و اصل موضوع ، فرصت و استراتژي، بازار هدف، مزيت هاي رقابتی، سوددهي بايد به صورت خلاصه بيان شود. پس از مطالعه نمونه زير، خلاصه مديريتي طرح خود را تهيه نماييد.

مثال:

شركت مرباي «شيرينك » داراي تخصص در توليد و بازاريابي انواع مرباي معمولي و مارمالاد مي باشد. محصول اصلي اين شركت شيشه هاي 250 گرمي مربا از ميوه هاي پرتقال، انجير، انبه و زردآلو است.

زيربناي كارخانه عبارت است، چهار ساختمان متصل به يكديگر واقع در زميني به مساحت 2 هكتار.

ساير تجهيزات و امكانات شركت عبارتند از : يك سردخانه با ظرفيت چهارهزار متر مكعب، خط فرآوري ميوه، ساختمان انبار مركزي، ساختمان اداري و ناهار خوري.

شركت داراي 220 نفر پرسنل تمام وقت و 180 نفر نيمه وقت (فصلي) مي باشد.

ماموريت شركت اضافه كردن ارزش افزوده به محصولات منطقه از طريق توليد مربا و مارمالاد با كيفيت عالي و فروش آن به بازار هاي ملي و بين المللي با قيمت رقابتي مي باشد. درآمد اين شركت طي سه سال گذشته رشد پايداري به ميزان 25 درصد در سال داشته است كه عمدتاً ناشي از بدست آوردن سهم بيشتري از بازار به خاطر تحويل به موقع و كيفيت بهتر بوده است.

حاشيه سود خالص به ترتيب 9 ، 10 ، 5/10 درصد بوده است.

شركت در حال حاضر 10 درصد بازار را در اختيار دارد. موفقيت اخير شركت امضاء توافق نامه با يك شركت غذائي دانماركي است كه متخصص تامين محصولات غذايي براي هتلها و رستوران ها در اتحاديه اروپاست. انتظار مي رود اين همكاري به ميزان قابل ملاحظه اي در افزايش درآمد و سود آوري شركت موثر باشد. برآورد هاي مالي نشان دهنده رشد متوسط 30 در صدي شركت مرباي «شيرين كام» طي سه سال آينده مي باشد.

دارائيهاي شركت مرباي شيرينك آزاد هستندو شركت در حال حاضر هيچگونه بدهي ندارد----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

2-نوع صنعت، سازمان، محصولات و خدمات موانع ورود به اين صنعت كدامند؟

ورزشی -پیشرفته شدن باشگاه های ورزشی دیگر

 

خصوصيات و كاربردهاي محصول/ خدمات شما چيست؟

آگاهی دادن بیشتر نسبت به حرفه-ارائه سی دی آموزشی در رابطه با وسایل و تغذیه هر فرد. در قسمت هر وسیله  ورزشی توضیحات کامل برای آشنایی با طرز استفاده از دستگاه ها را می نویسیم و به مشتریان خود سی دی آموزشی می دادم

 

وجه متمايز محصول / خدمت شما با ساير محصولات بازار چيست؟

گذاشتن برنامه غذایی و گذاشتن برنامه تفریحی

 

 

نحوه توليد محصول/ خدمت شما به چه صورتي است؟

تناسب اندام و سلامت


 

نقاط قوت اساسي:

نشاط و سلامتی، استخدام در حرفه کاری مانند مربیگری

 

 

نقاط ضعف اساسي

هزینه های بیش از حد و تجهیزات ورزشی

 

 

 

تهديدات قابل ملاحظه

داشتن متقاضی کم

 

 

 

فرصت هاي قابل ملاحظه

آمادگی افراد در مسابقات ورزشی

 

 

 

 

3- برنامه بازاريابي مشتريان: مشتريان شما کجا و چه كساني هستند و چه ويژگي هايي (سن، جنس، سبك زندگي مستقل) دارند؟ چرا بازار به محصولات/خدمات شما نياز دارد؟ اين بازار تا چه مدت به اين محصولات /خدمات نياز دارد؟

مشتریان می توانند بالای 15 سال باشند  فقط هم بانوان باشند نیاز جامعه به یک تفریح و سلامتی افراد تا زمانی که جامعه به اهدافش برسد

رقابت، حساسيت ها و خطر ها رقباي بنگاه و كسب و كار شما چه كساني هستند؟ نقاط ضعف و قوت رقبا چيست؟ رقبايتان در چه سطحي هستند؟ اگر فكر مي كنيد رقبايي وجود دارند كه شما مي توانيد بخشي از بازار آن ها را تصاحب كنيد، در مورد نحوه انجام اين كار توضيح دهيد؟

گذاشتن اردوهای بیرون شهر در آخر هفته و روزهای تعطیل

احداث باشگاه ها در مکانی بدون سروصدا

منطبت بودن ساعات کاری

تبلیغات کارآمد

 

قيمت گذاري: چگونه براي محصولات و خدمات توليد شده خود ، قيمت تعيين خواهيد كرد؟ كدام يك از روش هاي مديريت قيمت ها را به كار خواهيد گرفت؟

احتیاج به قیمت گذاری نیست چون همان اول شهریه پرداخت می کنند

 

تبلیغات: رسانه هايي كه براي آگهي و تبليغات محصولات/ خدمات خود به كار مي گيرد، كدامند؟ كانال هايي را كه به منظور جذب مشتري به كار گرفته ايد ، كدامند؟ چه كساني محصولات شما را خواهند فروخت؟ چه روش هايي براي فروش محصولات خود به كار خواهيد گرفت؟ ( تلفني ، مكاتبه پستي، ارائه مستقيم به مشتري ، شركت در نمايشگاه و غيره) آموزش فروشنده ها را  چگونه برنامه ريزي مي كنيد؟ چگونه به شكايت مشتريان رسيدگي مي كنيد؟

صندوق انتقادات و پیشنهاد برای شکایات و نظرات مشتریان می گذاشتم  برای تبلیغات پیامک می دادم

 

 

 

توزيع: كانال هاي اوليه توزيع كدامند؟ ( فروشگاه هاي خرده فروشي، عمده فروشي، اينترنت و غيره) آيا زنجيرة‌ كامل توزيع متعلق به شماست يا عوامل وابسته اي ديگر عوامل توزيع را به كار مي گيرند ؟ آيا كانال هاي توزيع با تصويري كه از شركت و محصولات شما در جامعه وجود دارد سازگار است؟ آيا بسته بندي محصولات شما براي كانال هاي توزيعي كه در نظر گرفتيد ، مناسبند ؟‌ آيا كانال هاي توزيع انتخابي شما از نظر هزينه مقرون به صرفه هستند ؟

 

4ـ برنامه هاي طرح و توسعه : آيا تحقيقات قبل از توليد و توزيع محصول انجام داده ايد ؟ براي توسعة محصول در آينده چه برنامه­هايي داريد ؟ چه جانشين ها و مكمل هايي براي محصولات / خدمات خود در نظر گرفته ايد؟

وردن وسایل متنوع و پیشرفته و جدید

تنوع دادن در کار و نوع ورزش

 

5ـ چارچوب قانوني و عوامل اجتماعي و محيطي مجوزها و تأييده هاي مورد نياز شما كدامند ؟ آيا كسب و كار شما به موضوعات مهم اجتماعي كه به امنيت ، آسايش و سعادت كاركنان مربوط است احترام مي گذارد ؟ آيا كسب وكار شما براي منطقه اي كه در آن قرار داريد توسعه و منافع اجتماعي به همراه مي آورد ؟ آيا قوانين و مقررات زيست محيطي را در نظر مي گيريد ؟

سازمان تربیت بدنی و شهرداری-بله،پرداخت حقوق به موقع و بیمه کارکنان منطقه کسب درآمد برای سایر شغل ها مانند سوپر مارکت-بله انتخاب مکانی از نظر بهداشت مناسب و عاری از هرگونه آلودگی باشد

6-بر آورد نيروي انساني مورد نياز : هر يك از بخش هاي گوناگون شركت به چند نفر پرسنل نياز دارد ؟ مهارت و تحصيلات پرسنل بايد در چه سطحي باشد ؟ چه نوع روابط سازماني بايد بين آنها بر قرار باشد ؟‌ هزينه هاي پرسنلي به تفكيك گروه هاي كاري چقدر است ؟

بستگی به فصول سال دارد به طور مثال در تابستان که متقاضی زیاد داشت پرسنل بیشتری مورد نیاز است و در فصل زمستان به پرسنل کمتری احتیاج است در سطحی که بتوانند آموزش های لازم را به مشتری بدهند و از مهارت های لازم اشباع باشد و پاسخگوی نیاز مشتریان باشد رابطه صمیمانه-بستگی به کارکرد و ساعات پرسنل دارد هر چه با مهارت تر و دارای ساعات کاری بیشتر و مزایای بیشتر

7ـ بر آورد فضاي مورد نياز طرح : به چه ميزان فضا براي بخش هاي توليد و عمليات نياز داريد ؟ فضاي مورد نياز براي بخش هاي اداري­، رفاهي و كارگري را مشخص نماييد .

1-فضایی برای بخش اداری که به کمترین  فضا احتیاج دارد2-بخشی برای نگهداری وسایل ورزشی3-بخشی برای انجام ورزش اختصاص می دهیم

8-  ساختار سازماني شكل مالكيت كسب و كار خود را مشخص نمائيد.( شخصي، مشاركتي ، سهامي) به طور خلاصه در مورد افرادي كه حاكميت و كنترل سازماني را در اختيار دارند( نام ، فعاليت ، ميزان تحصيلات ، اشتغال) توضيح دهيد. افراد مهم و كليدي شركت ( مدير عامل، مدير مالي، مدير بازاريابي ، مدير توليد) را معرفي نمائيد

شخصی

مدیرعامل:کسی که سابقه مدیریت داشته باشد

مدیر مالی

حسابدار

مدیر بازاریابی

تبلیغات

مدیر تولید

مربیان

9-  برنامه زمان بندي براي كليه عمليات و فعاليت ها نظير عمليات ساختماني ، تهيه مواد اوليه ، خريد ماشين آلات ، راه اندازي آزمايشي و ... پيش بيني زماني را انجام دهيد.

راه اندازی آزمایشی باشگاه به مدت یک سال

10-  ريسك ها ، مشكلات و مفرضات اساسي در اين بخش مشخص كنيد ، از وارد شدن در چه زمينه هايي بايد پرهيز نمائيد؟ با مشكلاتي مانند تغييرات در نرخ بهره تغييرات فناوري، تغيير سليقه و عادات مشتريان چگونه برخورد مي كنيد؟ با مشكلات مربوط به توليد ، كيفيت و خسارات احتمالي كه توليد را متوقف مي سازد و زمان هاي ناشي از طولاني شدن زمان طراحي و توسعه محصول چگونه برخورد مي كنيد؟

بازاریابی نامناسب زیان کردن باشگاه-سود کمتر کارایی نامطلوب

زمینه هایی که هزینه بر هستند مانند پرهیز از خرید وسایلی که افراز به آن نیاز ضروری ندارند.سعی می کنم نحوه کارم را تغییر دهم و برنامه ریزی لازم کنم

11-برنامه ریزی مالی

جدول (1) منابع تامين سرمايه شرح مبلغ درصد

الف -سرمايه اوليه سهامداران

مالک      70%          شریک      85%

ب-  تسهيلات بانکي کوتاه مدت

مالک      30%        شریک    15%

ج -  تسهيلات بانکي بلند مدت

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 5
  • بازدید سال : 28
  • بازدید کلی : 939